Kilka złotych reguł…czyli dekalog Jacentego
Oto kilka zasad, które chociaż nie wymagane aktualnymi przepisami z zakresu ochrony konsumenta czy zawartych w rozmaitych kodeksach dobrych praktyk czy korporacyjnych kodach etycznych, pomogą nam wspólnie uniknąć niekomfortowych sytuacji:
- Nie kupuj pod wpływem emocji, narzędzia i wyposażenie techniczne to nie ciuch ani gadżet, ale coś, co ma posłużyć czyjejś sprawnej pracy.
- Jeśli nie wiesz – zapytaj, albo podeślij kawałek materiału do wykonania otworów do prób czy poglądowy rysunek; narzędzia to praktyka, a najgorsza praktyka będzie lepsza od najlepszej teorii.
- Nie obrażaj się na mnie, jeśli z jakiegoś powodu będę Ci sugerował rezygnację z zakupu; może się tak stać w przypadku, gdy uznam, że dany produkt nie spełni Twoich oczekiwań czy wymagań lub gdy odmówię sprzedaży produktu spoza gamy sklepu, gdy uznam, że moje warunki zakupowe oraz wiedza nie będą wystarczające, by obsłużyć Cię kompetentnie i na atrakcyjnych warunkach; pokieruję Cię wtedy do moich kolegów po fachu, którzy dysponują takimi atutami;
- Nabywców z terenu Rosji, krajów WNP, Ukrainy – pokierujemy zapewne do zaprzyjaźnionych firm, które dysponują odpowiednim doświadczeniem i znajomością lokalnych przepisów, właściwych dla tych państw – produktowych, celnych, spedycyjnych.
- Nabywców z terenów ościennych państw, należących do Unii Europejskiej, a mających podobne przyzwyczajenia produktowe i praktyki rynkowe – Czechy, Słowacja, Litwa, Węgry – zapraszam do kontaktu mailowego, postaram się wyjść naprzeciw Waszym oczekiwaniom, na ile będzie to tylko możliwe.
- Jeśli jesteś niezadowolony z zakupu – zanim podzielisz się tą informacją z innymi – skontaktuj się naprzód ze mną; zobaczmy razem, co można zrobić, by zakup nie okazał się niefortunnym. Reklamacja bywa czasem czymś, co może się obrócić w korzyść obu stronom, przez lepsze poznanie potrzeb Klienta i zdobycie kolejnych doświadczeń praktycznych co do zastosowań produktów. Sytuacja konfliktowa to przegrana dla obu stron i strata czasu.
- Używaj produktów zgodnie z przeznaczeniem, stosuj zasady bhp i indywidualne środki ochrony jak rękawice, okulary; w czasie mojej 30-letniej już praktyki narzędziowej miałem okazje poznać osoby, które przez brak zabezpieczeń czy nieuważne lub niezgodne z przeznaczeniem użytkowanie narzędzi straciły palec czy oko. W przypadku narzędzi zaopatrzonych w instrukcję obsługi, w szczególności takie, jak urządzenia do wycinania uszczelnień czy ostrzałki, przed użytkowaniem zapoznaj się uważnie z instrukcją obsługi.
- Nie realizuję zamówień telefonicznych czy sms-owych – możesz wysłać mi mail, fax, czy zapytać, jak dokonać zakupu w sklepie internetowym czy na moim profilu na Allegro.
- Szanujmy się – treści agresywne, nie na temat, napastliwe, obelżywe czy poruszające tzw. tematy tabu, w szczególności takie jak polityka, religia itp. z pewnością nie będą dla obu stron pozytywne.
- Optymizm, uśmiech i życzliwość mile widziane – bo to zaraźliwe – co szczególnie ważne dla takiej osoby jak ja, która słabo potrafi uśmiechać się przez telefon, zwłaszcza o poranku J. Jak powiadają Chińczycy, kto nie potrafi się uśmiechać, nie powinien otwierać sklepu, a że ja potrafię tak umiarkowanie, to odważyłem się jeno na sklep internetowy i dlatego stacjonarnego nie prowadzę.